[global.common.btn.skiptocontent]
Kodinkoneet
Kirjaudu sisään / Rekisteröidy

WiFi-liitettävät kodinkoneet - kysymykset & vastaukset

Voiko Home Connect -järjestelmään liittää muitakin elementtejä, kuten kodin valaistuksen tai lämmityksen?

Home Connect integroi eri tuotemerkkien kodinkoneet yhteen sovellukseen. Kutsumme yhä uusia kumppaneita ja palveluita joko integroimaan Home Connect tai integroitaviksi Home Connect -järjestelmäämme. Näin voimme parantaa älykotikokemustasi jatkuvasti. Laitteistomme ja koko Home Connect -järjestelmä voidaan integroida helposti kehitysrajapinnan (API, Application Programming Interface) kautta.

Onko etävianmääritys saatavilla Bosch-kodinkoneeseeni? Kuinka voin käyttää sitä?

Etävianmäärityksen saatavuus vaihtelee kodinkoneesta ja maasta riippuen. Tarkistaaksesi, onko etävianmääritys saatavilla kodinkoneeseesi, mene Home Connect -sovelluksessasi kohtaan “Remote Diagnostics”. Siirry kohtaan “Service” > “Diagnostics and help” > “Diagnostics” ja valitse tukea tarvitseva kodinkone. Toinen vaihtoehto on soittaa asiakaspalveluun. Kun annat heille kyseisen mallinumeron, he voivat määrittää, onko etävianmääritys saatavilla kodinkoneellesi.

Siinä harvinaisessa tapauksessa, että kohtaat Bosch-kodinkoneesi kanssa ongelman, soita sovelluksessa näytettyyn asiakaspalvelunumeroon ja varaa etävianmääritysaika yhdistetylle kodinkoneellesi. Luvallasi Bosch-asiakaspalvelu tutkii kodinkoneesi etäyhteyden kautta, paikantaa ongelman ja antaa sinulle selkeät ohjeet. Jos ongelmaa ei voida korjata näin, Bosch-huoltoteknikolle annetaan tehtäväksi tulla kotiisi tarvittavien osien kanssa ja korjata ongelma.

Milloin voin ostaa kodinkoneita, joissa on Home Connect -toiminnallisuus?

Boschin tärkeimpien kodinkoneiden valikoima on ollut täydellinen kaikissa tuoteluokissa vuoden 2017 alusta lähtien: pyykinpesukoneita, kuivausrumpuja, uuneja, keittotasoja, jääkaappeja ja kahvikoneita voi nyt säätää ja valvoa mistä käsin tahansa Home Connect -sovelluksella.

Voinko hankkia nykyisiin kodinkoneisiini Home Connect -toiminnallisuuden?

Se ei ole mahdollista. Sovellusten lisääminen tai päivittäminen kodinkoneisiin on vaikeata, koska myöhemmin asennettu ratkaisu on aina heikompi kuin sellainen, joka on suunniteltu ja optimoitu alusta pitäen yhteensopivaksi, ja se on myös verrattain kallis. Lisäksi kodinkoneissa on noudatettava erityisiä varotoimia, ja ne on tarkastettava myös vaihdettaessa sähköosia paikan päällä.

Voiko Home Connect -järjestelmään liittää muitakin elementtejä, kuten kodin valaistuksen tai lämmityksen?

Tämä ei kuulu suunnitelmiimme, sillä tavoitteenamme on yksinomaan erimerkkisten kodinkoneiden integroiminen yhteen sovellukseen. Olemme kuitenkin aina avoimia uusille asioille, mikä tarkoittaa, että laitteemme ja koko Home Connect -järjestelmä voidaan integroida muihin taloautomaatiojärjestelmiin. Termostaattien ja optisten palovaroittimien integrointi on ensimmäinen askel oikeaan suuntaan. Tämän lisäksi Home Connect -yhtiöllä on myös SDK-kehitysprojekti (Software Development Kit), jolla helpotetaan kumppanien liittymistä järjestelmäämme.

Voiko kodinkoneisiin muodostaa yhteyden useilta laitteilta yhtä aikaa?

Kyllä, kodinkonetta voi käyttää usealta mobiililaitteelta. Ensimmäisestä tiettyyn kodinkoneeseen liittyvästä laitteesta tulee sen pääkäyttäjä, jolla on erityiset käyttöoikeudet, kuten oikeus poistaa siitä muita käyttäjiä. Pääsääntönä on, että laitteen käyttö suoraan ohjauspaneelista ohittaa muut ohjaustavat.

Onko WiFi-reitittimille vähimmäisvaatimukset?

Home Connect -järjestelmä toimii kaikkien tavanomaisten markkinoilla olevien WiFi-reitittimien kanssa, jotka toimivat myös tavanomaisten älylaitteiden (älypuhelimet ja tabletit) kanssa. Tietoturvasyistä WiFi-verkot on suojattava (WPA- tai WPA2-salauksella). Jos WiFi-verkkosi ei ole suojattu, et voi rekisteröidä kodinkonettasi. Tällä tavoin Home Connect -ominaisuuden käyttö on käyttäjälle mahdollisimman yksinkertaista ja turvallista.

Entäpä tietoturvallisuus ja tietosuoja?

Olemme luoneet Home Connect -toiminnallisuutta varten kattavan tietoturvakonseptin. Tähän sisältyvät myös tietoturva-ammattilaisten tekemät järjestelmän haavoittuvuustarkistukset. Käytämme huippuluokan salausteknologiaa ja teetämme säännöllisesti järjestelmiemme perusteellisen testauksen riippumattomilla asiantuntijoilla. Home Connect -sovellus on saanut TÜV-TRUST-IT-tutkimuslaitoksen Trusted App -hyväksynnän. Hyväksyntä kattaa Saksan tietoturvalain (BDSG) mukaisen suojauksen ja tietoturvan sekä sisäisen ja ulkoisen vaatimustenmukaisuuden tarkistamisen.

Mitä kuuluu Home Connect -järjestelmän erityiseen tietoturvakonseptiin?

Tietoturvakonseptiimme kuuluu monia erilaisia toimenpiteitä, jotka liittyvät Home Connect -järjestelmän eri osiin (kodinkone, sovellus, tiedonsiirtomoduuli, Home Connect -palvelin jne.) sekä sen käyttöliittymiin: tiedonsiirto perustuu Home Connect -protokollaan. Home Connect -palvelimelle tallennetaan vain tärkeimmät tiedot. Lähtökohtaisesti Home Connect -toiminnallisuutta hyödyntävien kodinkoneiden käyttötietoja ei yhdistetä Home Connect -sovelluksen rekisteröinnin tietoihin. Tämä parantaa käyttäjän tietoturvaa. Tietoliikenne on mahdollista vain salausta käyttävien verkkojen kautta; suojausvarmenteet, palvelimen palomuuri ja Home Connect -sovelluksen salasanasuojaus lisäävät turvallisuutta.

Voinko myös estää kodinkonettani lähettämästä tietoja?

Jotkut toiminnoista edellyttävät, että kodinkone on yhteydessä palvelimeen. Mutta voit toki vapaasti valita, haluatko käyttää näitä lisätoimintoja, joita verkkoon liitetyissä kodinkoneissa on tarjolla. Kodinkoneet lähettävät ja vastaanottavat tietoja vain, jos nimenomaisesti niin haluat, ja voit valvoa niitä vastaavasti.

Voinko poistaa omat tietoni? Voinko olla varma siitä, että tiedot on kokonaan poistettu?

Kyllä, voit olla varma siitä, että tiedot on poistettu kokonaan. Kodinkoneeseen on mahdollista palauttaa tehdasasetukset. Näin kaikki verkkoasetukset ja tilit erotetaan kodinkoneesta. Voit poistaa Home Connect -tilisi milloin tahansa painamalla sovelluksen asetuspainiketta. Jos haluat poistaa kirjautumistiedot Home Connect -palvelimelta, sinun tarvitsee vain soittaa Home Connect -palveluun. Yleensä ottaen kaikki käyttötietosi poistetaan automaattisesti 10 vuorokauden kuluttua.

Tuleeko kodinkoneisiin myös lähiverkkoliitäntä (LAN)?

Ei, lähiverkkoliitäntää ei ole suunnitteilla tällä hetkellä, sillä Home Connect käyttää tiedonsiirrossa langatonta verkkoa (WiFi). Lähiverkkokaapelin liittäminen kuhunkin laitteeseen olisi hyvin hankalaa. Valitsimme WiFi-tekniikan, koska se on nykyään saatavilla lähes joka kodissa, ja siksi tiedonsiirto mobiililaitteiden ja kodinkoneiden välillä on mahdollista suoraan.

Mitä laitteita tarvitaan Home Connect -ominaisuuden käyttöön?

Home Connect -toiminnallisuutta tukevan kodinkoneesi lisäksi tarvitset ainoastaan älylaitteen, johon on asennettu Home Connect -sovellus, sekä WiFi-reitittimen.

Kodinkoneeni WiFi-signaalin voimakkuus on heikko, sillä etäisyys WiFi-reitittimeen on melko suuri. Tarkoittaako tämä sitä, että en voi käyttää Home Connect -ominaisuutta?

Tähän on useita mahdollisia ratkaisuja. Voit laajentaa verkkosi kantamaa kantamanlaajentimella. Jos kantamanlaajennin sijoitetaan kodinkoneen ja reitittimen väliin, WLAN-verkon pitäisi yltää esimerkiksi kellariin ongelmitta. Toinen vaihtoehto on käyttää sähköverkkosovittimia, joilla internetyhteys laajennetaan kodinkoneeseen saakka. Tämän jälkeen voit kirjautua internetiin suoraan verkkoon liitetyllä kodinkoneellasi ja ohjata sitä tällä tavalla. Asiakaspalvelumme auttaa mielellään molemmissa tapauksissa ja neuvoo mahdollisissa laitehankinnoissa.

Mistä tiedän, ulottuuko verkkoni sinne, mihin kodinkoneeni on sijoitettu?

On olemassa WiFi-verkkojen analysointiin tarkoitettuja sovelluksia, joiden avulla voit tarkistaa signaalin siellä, missä kodinkoneesi on. Voit tarkistaa signaalin voimakkuuden kodinkoneen sijoituspaikassa myös älypuhelimen tai tabletin avulla.

Mitä sovellus maksaa, ja mistä sen voi ladata?

Sovellus on ilmainen, ja sen voi ladata Applen App Store -kaupasta tai Google Play -kaupasta.

Saanko silti edelleen myös painetut käyttöohjeet Home Connect -toiminnallisuutta tukevan kodinkoneeni mukana?

Kyllä. Painetut käyttöohjeet toimitetaan edelleen kodinkoneen mukana. Digitaalisista käyttöohjeista saat kuitenkin lisäarvoa, sillä kodinkoneiden ominaisuudet on helpompi ymmärtää niistä.

MyBosch

Rekisteröidy ilmaiseksi ja hyödynnä kaikki edut!

Huolto

Erinomaista palvelua – myös hankinnan jälkeen.

Soittajahinta kiinteästä verkosta ja matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min. 020 751 0705

Koe Bosch

Löydä laatu, täydellisyys ja luotettavuus.

Etsi jälleenmyyjä

Etsi lähellä sijaitsevat jälleenmyyjät tai huoltoliikkeet!